hundertwasser

Interior view of the Kunst Haus Wien Museum Hundertwasser

Bekijk de originele afbeelding

Voor mijn werk kwam ik lange tijd jaarlijks in Wenen. En elk jaar at ik Apfelstrudel mit Sahne und Vanillesauce in het theehuis van Schönbrunn én ik ging naar het Hundertwasserhaus. Friedensreich Hundertwasser (geboren als Stowasser wat hij later veranderde in Hunderwasser, 1928 -2000) was een Oostenrijkse kunstenaar en architect. Hij was voorvechter van een mens- en milieuvriendelijke bouwwijze. Niet alleen het huis zelf en het museum zijn bijzonder, er staat ook een heel bijzondere maquette. Een soort organisch hobbit dorp met grasbegroeide huizen die opgaan in het landschap.

Hundertwasser gebruikte in zijn ontwerpen bijna geen rechte lijnen. Daarnaast groeien in zijn ontwerpen planten uit de gevel en op het dak. In zijn werk zijn invloeden van Antoni Gaudí en jugendstil terug te vinden. Een ander idee van zijn hand is de zuivering van het afvalwater van een gebouw door bakken met waterzuiverende planten die aan de gevel hangen.

Vanuit Hundertwassers architectuurfilosofie was een huis, na huid en kleding een derde huid.

De oogsnede: halfondergrondse gebouwen die eruitzien alsof het aardoppervlak een biljartlaken is waarin een snede is gemaakt en dan aan één zijde is opgetild. De zichtbare gevel is oogvormig. Hundertwasser heeft dit idee toegepast bij zijn ontwerp van het kuuroord Bad Blumau.

Bekijk de originele afbeelding

(c) bad blumau

Een van zijn favoriete vormen van Hundertwasser was de spiraal. Hij zag de spiraal als een symbool voor het leven, met smalle en brede paden, onverwachte omwegen en een steeds veranderende omgeving; de rechte lijn was slecht en goddeloos.

Hundertwasser was niet enthousiast over het Nieuwe Bouwen: een citaat: “Deze bouwstijl (Het Nieuwe Bouwen) kun je omschrijven als: gevoel- en emotieloos, dictatoriaal, harteloos, agressief, glad, steriel, zonder ornamenten, koud, onpoëtisch, onromantisch, anoniem en gapende leegte. Een drogbeeld van functionaliteit. Huizen waarin mensen wonen, mogen niet worden overgelaten aan een tegen een cultuurpolitiek agerende architectuurmaffia die nihilistisch esthetische spelletjes met de mensen speelt.(…) als die intellectuele, natuur- en mensvijandige maffia mensen dwingt generaties lang in pervers modernistisch geconcipieerde en zielloos gebouwde huizen te wonen, dan is dat een permanente misdaad. Deze gedwongen acceptatie van dictatoriale huizen door bewoners legt precies de basis voor de algemene geestelijke en lichamelijke nood waaronder onze Westerse beschaving, de staat, de natuur en wij allemaal lijden.” (bron: Wikipedia)

 

delen